top of page
Search

אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים

"אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים" (ד"ר סוס). אני עצמי לא ידעתי כי בשעה שנרשמתי ללימודי התואר השני בתוכנית הבינתחומית להתפתחות הילד, הלימודים הללו יובילו אותי לתהליכים ושינויים כל כך משמעותיים ונפלאים בחיי המקצועיים והאישיים.

ביום הראשון ללימודי התואר השני (בתוכנית הבינתחומית להתפתחות הילד) נפגשתי עם פיזיותרפיסטית אותה הכרתי הכרות קלה מהעבר – יהודית אילתה - מאותה פגישה צמחה ידידות מופלאה: עברנו יחד את תקופת הלימודים המרתקת והמעשירה ומיד בסיום התואר הקמנו את "מתבוננים בקשר" שמטרתו לעודד למידה ומודעות לתחום הרגשי ההתפתחותי בקרב סקטורים שאינם מקבלים הכשרה שכזו בלימודים הבסיסיים שלהם. ביחד פיתחנו קורס שנקרא היבטים רגשיים בטיפוליים התפתחותיים למקצועות הבריאות והחינוך (ולאחרונה קראנו לו בשם קצר יותר מ.ב.ט – מתבוננים בקשר הטיפולי - MABAT ). מאחר שיצאנו טריות מהתואר השני ומהרצאותיה הנפלאות של ד"ר תרצה יואלס בדבר החשיבות לא רק לבנות תוכניות התערבות אלא גם לחקור אותן, התחלנו כבר מהקורסים הראשונים לבקש מהמשתתפים למלא שאלונים בדבר עמדותיהם לגבי העיסוק בתחום הרגשי הקורס . לאחר שהעברנו כבר מספר קורסים קיבלנו הרבה פידבקים מהשטח, גם מהמשתתפים עצמם וגם ממנהלים שונים לגבי ההשפעה שהיתה לקורס על המשתתפים בו. בכנסים והשתלמויות שמענו שוב ושוב אמירות כגון: "רואים במקום העבודה שלנו מי השתתף ומי לא השתתף בקורס ", "השתנתי בעקבות הקורס" או "הקורס היה החשוב ביותר מבין הקורסים אותם למדתי". לאור זאת החלטנו לקחת צעד קדימה ולצאת למחקר אותו הנחתה ד"ר אפרת שר-צנזור מהתואר השני להתפתחות הילד בחיפה.

בעריכת מחקר יש הרבה רגעים מתישים: בראש ובראשונה איסוף הנתונים והצורך לפנות שוב ושוב למשתתפים ביודעי עד כמה אני עצמי לא אוהבת לענות על שאלונים וכמה קשה למצוא זמן בתוך היום יום העמוס, לכתוב, לנסח, ולעמד וכמובן הסטטיסטיקה.... אבל השלב שבו לחצנו על טבלאות הסטטיסטיקה וקבלנו תוצאות כל כך מדהימות והשלב שבו נתחנו את הנרטיבים שנכתבו על ידי המשתתפים, היו מרגשים מאד.

אז מה מצאנו במחקר :

  • הקורס הביא לחיוביות רבה יותר בעמדות של המשתתפים בו לגבי העיסוק בתחום הרגשי. עליה שנמשכה לאורך זמן.

  • הקורס העלה את תחושת המסוגלות של המשתתפים לעיסוק בתחום הרגשי.

  • רוב המשתתפים בקורס דיווחו כי הקורס השפיע על דרך עבודתם וכי הם עשו שינויים בדרך הטיפול ובמרחב הטיפולי.

  • נמצא כי משתתפים בעלי עמדות חיוביות יותר לעסוק בתחום הרגשי הראו שחיקה פחותה בעבודתם

  • נמצא כי כמחצית ממשתתפי הקורס הגבירו בעקבותיו את הקריאה בנושאים מהתחום הרגשי ושליש החלו להשתתף בימי עיון שעוסקים בתחום הרגשי.

בימים אלו אני עובדת על כתיבת מאמר באנגלית שמסכם את ממצאי המחקר

אוסיף כאן מילים נוספות שנכתבו בהכרת התודה בפתיחת התזה:

"תודה יהודית על חברות נדירה ואשריי שזכיתי לשותפה שכזו לדרך. לולא שותפות זו קרוב לוודאי שהקורס לא היה קורם עור וגידים וגם לא מחקר זה. תודה גם לגיסתי חברתי יונה רוט מרפאה בעיסוק בוגרת התוכנית, שהצטרפה אלינו ונהיתה חלק בלתי נפרד מהקורס.

אני רוצה להודות לדמויות ההתקשרות שלי שהקיפו אותי ותמכו בי במהלך מחקר זה וכתיבת התזה. בראש ובראשונה לאבי מורי ולאימי מורתי אשר נטעו בי את הרצון להוסיף בינה לשמוע ללמוד וללמד והאיצו בי להתפנות לחקור ולכתוב. לחמותי היקרה ששמעה בסבלנות על הקשיים בכתיבה ותמיד עודדה. תודה מיוחדת לאיש שלי שעצם נוכחותו והתמיכה האינסופית שהוא מעניק מאפשרת לי להאמין בעצמי , להתפתח וליזום. לילדיי שנגזלו מהם שעות לא מעטות בעבור כתיבה זו אך אני מקווה שהם זכו ליהנות מן השינוי האישי שאני עצמי עברתי כאמא בעקבות הלימודים לתואר השני והמשך העיסוק בתכנים הרגשיים הטיפוליים בכלל ובהורות בפרט. תודה על שאתם תמיד מתעניינים ומתרגשים יחד איתי.

תודה גדולה לד"ר אפרת שר צנזור -המנחה שלי – שכל מפגש ושיחה איתה מעשירים והיא מלאת פירגון ורצון לסייע ומשמשת גם היא כמעגל בטחון עבורי מעודדת אותי לצאת ולחקור ומקבלת אותי בברכה בכל הפעמים הרבות שנתקלתי בקושי בזמן המחקר וכתיבת התיזה. תודות מרובות גם לד"ר תרצה יואלס על תמיכתה המרובה בקורס שלנו לאורך השנים, לד"ר דנה שי שמביאה זווית חדשה ומרתקת, ולכל המרצים בקורס שמלווים אותנו במסע ותומכים בחזון שלנו במהלך השנים. תודה לחברותי ד"ר קרן דליות וד"ר איילת בן ששון על עצותיהן הטובות.

ואחרונים חביבים לעמיתי ועמיתותיי ממקצועות הבריאות שנתנו בנו אמון, השתתפו בקורס והקדישו מזמנם להשתתף במחקר. אתם שעושים עבודת קודש יומיומית, נותנים טיפול תמיכה ועידוד לילדים ולמשפחותיהם. ולא תמיד זוכים להכרה והערכה מלאה - תודה רבה לכולכם . הרעיון למחקר זה נבע מכך שבמהלך השנים נפגשנו עם רבים מכם שסיפרו לנו על ההשפעות והשינויים שעברו בעקבות הקורס, בעקבות מפגשים אלו נולד הרעיון למחקר זה. אני מקווה שתמצאו עניין בתוצאות המחקר שמחזק את התרומה וההשפעה העצומה שיש לכם על התפתחותם הכללית והרגשית של תינוקות וילדים ועל רווחתם של המשפחות שבטיפולכם".


36 views0 comments
bottom of page